Asas-asas ber Muammalah


Asas-asas dalam Fikih Muammalah adalah
Asas Al-huriyah (kebebasan)
Para pihak melaksanakan akad dalam bermuammalah di dasarkan pada kebebasan dalam membuat perjanjian ataupun persyaratannya.
Asas Al-Musawah (Persamaan dan kesetaraan)
Asas ini merupakan landasan bagi kedua belah pihak  yang melakukan perjanjian agar mempunyai kedudukan yang sama tidak ada perbedaan antara kedua belah pihak.
Asas Al adhalah (keadilan)
Kedua belah pihak diharuskan untuk melakukan kepentingan-kepentingan sesuai keadaan tidak mementingkan kepentingan seorang semata.
Asas Al- Ridho (keridhaan)
Pemberlakuan asas ini merupakan bukti nyata bahwa harus ada kerelaan masing-masing pihak dalam bermuammalah, sesuai Firman Allah SWT dalam Surah An nisa ayat 29:
Artinya:   Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama-suka di antara kamu. dan janganlah kamu membunuh dirimu[287]; Sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu.
Asas Ash Shidiq (Kejujuran)
Kejujuran merupakan nilai dasar dalam Islam, yang mana semua tindakan itu harus dilakukan degan sejujurya (kebenaran), termasuk dalam hal bermuammalah.

Labels: